Resevillkor
Här kan du läsa våra allmänna resevillkor som reglerar avtalet mellan resenären och researrangören. De särskilda resevillkoren ersätter och/eller kompletterar i förekommande fall de allmänna resevillkor som har tagits fram av Konsumentverket i samarbete med branschförbunden.
Experience Transylvanias villkor för paketresor
EU-direktiv
De kombinerade resetjänster du erbjuds utgör en paketresa i den mening
som avses i direktiv (EU) 2015/2302. Därför omfattas du av alla EU-rättigheter
som gäller för paketresor.
Resegaranti
Erforderliga resegarantier är ställda till Kammarkollegiet enligt lag. Resegarantin kan ge dig ersättning om du har köpt en resa som blir inställd eller avbruten om arrangören har gått i konkurs. Du kan då ansöka om ersättning ur resegarantin.
Allmänna villkor
Den svenska paketreselagen och resegarantilagen gäller när du köper en resa av Experience Transylvania. Skulle en tvist uppstå finns det klara regler vad som gäller för dig som konsument. Vårt resebolag har även kompletterande villkor.
Särskilda villkor
Dessa är Experience Transylvanias kompletterande resevillkor som gäller alla resor. I de fall då de allmänna resevillkoren för paketresor och de kompletterande resevillkoren är motstridiga gäller de kompletterande resevillkoren.
ALLMÄNNA RESEVILLKOR FÖR PAKETRESOR
För resan gäller de allmänna villkor överenskomna inom branschen den 28 juni 2018 (reviderade den 20 maj 2021) och arrangörens särskilda villkor, som är angivna bredvid i kursivt.
Researrangören har rätt att tillämpa särskilda villkor som avviker från de allmänna, om tillämpningen av särskilda villkor är motiverade av resans speciella karaktär, speciella bestämmelser om transportsättet (såsom boknings- och försäljningsvillkor för reguljära flyg), avvikande inkvarteringsvillkor på grund av resans speciella karaktär eller speciella omständigheter på resmålet. De särskilda villkoren får inte strida mot lagen om paketresor till nackdel för resenären.
De allmänna och särskilda villkoren är en del av avtalet som ingås vid resenärens betalning av bokningsdepositionen.
1. AVTALET
1.1 Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Arrangören ska bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål. Ångerrätt gäller inte vid avtal om paketresor.
1.2 Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt. Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen. Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta bokningsuppgifter för övriga resenärer som omfattas av avtalet. Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.
1.3 Om resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges vid bokningstillfället. Vissa resor kan kräva åldersgräns som kan vara högre än 18 år. Information lämnas vid bokningstillfället.
1.4 Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är preliminära. Arrangören ska snarast och om möjligt senast 20 dagar före avresan precisera de avgångstider som ska gälla för resan.
1.5 Arrangören ska lämna allmän information om vad som gäller i fråga om pass och visum.
1.6 Arrangören ska lämna allmän information om hälsobestämmelser för resmålet.
1.7 Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i paketreseavtalet endast om dessa bokats tillsammans och vid ett och samma tillfälle med de tjänster som ingår i paketresan eller om dessa sålts tillsammans med övriga tjänster för ett totalpris.
1.8 Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på resenärens begäran ingår i avtalet endast om dessa uttryckligen bekräftats skriftligen av arrangören.
1.9 Resenären är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så snart de erhållits och att alla uppgifter stämmer inklusive att namn är rättstavade och överensstämmer med passet. Eventuella felaktigheter måste påtalas snarast. Arrangören förbehåller sig rätten att ta ut en avgift motsvarande den faktiska kostnaden för att rätta felaktiga uppgifter jämte en skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för resenären.
1.10 Huvudresenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress, e- postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens möjligheter att kontakta resenären.
1.11 För vissa resor krävs ett minsta deltagarantal för att resan ska kunna genomföras. Resenären ska i så fall få tydlig information om detta senast vid bokningstillfället.
1.12 Om flygbiljetter är en del av paketresan, ska dessa användas i korrekt ordningsföljd. Resenären kan således inte använda endast en hemresebiljett när både tur och retur bokats eller endast en del av en flygsträcka. Utnyttjas inte biljetten från start, avbokas resterande delar.
2. PRIS OCH BETALNING
2.1 Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Priset ska omfatta alla i avtalet ingående tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter.
2.2 Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet.
2.3 Arrangören får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första delbetalning (anmälningsavgift). Anmälningsavgiften ska vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.
2.4 Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet och ta ut skälig ersättning.
2.5 Om inte annat uttryckligen framgår, är resans pris baserat på inkvartering för två personer i delat dubbelrum. Vid inkvartering för endast en person i dubbelrum eller större rum avsett för fler boende än en, har arrangören rätt att ta ut en tilläggsavgift.
2.6 Arrangören är vidare skyldig att informera resenären om eventuella kostnader som kan tillkomma.
3. RESENÄRENS RÄTT TILL ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING
3.1 Resenären har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta. Ändringar i avtalet kan medföra tillkommande kostnader för resenären från arrangören eller annan.
3.2 Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att begära ersättning av resenären för de kostnader som arrangören drabbas av till följd av avbeställningen. Arrangören kan uppställa skäliga standardiserade avbeställningsavgifter baserade på tidpunkten för avbeställningen. Om arrangören inte har uppställt några standardiserade avbeställningsavgifter, har arrangören rätt till en skälig avbeställningsavgift.
4.RESENÄRENS RÄTT ATT ÖVERLÅTA AVTALET
4.1 Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att transportföretag eller annan som arrangören anlitat enligt gällande regler ska godta byte av resenär. Resenären måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören eller återförsäljaren om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast sju dagar före avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid.
4.2 Arrangören får ta ut en skälig avgift för överlåtelsen. Avgiften får inte överstiga kostnaderna som överlåtelsen medför för arrangören. Arrangören ska visa hur kostnaden beräknats.
4.3 Överlåtaren och förvärvaren är solidariskt ansvariga gentemot arrangören eller återförsäljaren för allt vad som återstår att betala för resan och för de extra kostnader som överlåtelsen medför.
5. ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN
5.1 Ändring av avtalsvillkor
Arrangören har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar resenären om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, till exempel mindre ändringar av flygtider, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.
5.2 Ändring av priset
5.2.1 Arrangören får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter och offentliga avgifter eller valutakurser.
5.2.2 Resans pris får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100 kronor per bokning.
5.2.3 Resans pris ska sänkas om arrangörens kostnader, av skäl som angivits ovan, minskar med sammanlagt minst 100 kronor per bokning. Arrangören får vid prissänkning göra avdrag för faktiska administrativa kostnader.
5.2.4 Arrangören ska så snart som möjligt underrätta resenären om prisförändringarna. Underrättelsen ska innehålla en motivering till ändringen och en uträkning.
5.2.5 Priset får inte höjas och behöver inte heller sänkas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen.
5.2.6 Arrangören kan i sina särskilda villkor avstå från rätten att höja priset enligt 5.2.1. I så fall behöver arrangören inte heller sänka priset enligt 5.2.3.
5.3 Resenärens rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift
5.3.1 Om resenären vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, t.ex. om priset höjs med mer än 8% av paketresans totalpris, måste resenären meddela arrangören att avtalet sägs upp inom en av researrangören angiven skälig tid från det att arrangören informerade resenären om ändringen. Gör resenären inte det blir resenären bunden av det nya avtalet.
5.3.2 Om paketreseavtalet sägs upp ska arrangören utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att avtalet sades upp återbetala hela resans pris.
5.4 Arrangörens och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelser
5.4.1 Både arrangören och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av paketresan eller transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Resenären har i sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om arrangören säger upp avtalet i enlighet med denna punkt har resenären inte rätt till skadestånd. Resenären har i sådana fall rätt till full återbetalning på det sätt som följer av 5.3.2.
5.4.2 Resenären har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.
5.4.3 För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. Från och med 14 dagar innan avresa är en gällande avrådan från UD grund för uppsägning om avrådan omfattar tidpunkten för resenärens resa. En gällande avrådan från UD ska också anses utgöra grund för uppsägning om det i annat fall står klart att de omständigheter som ligger till grund för avrådan påverkar eller kommer att påverka resmålet vid tidpunkten för resenärens resa.
6. ARRANGÖRENS ANSVAR
6.1 Bristande genomförande
Om en resetjänst inte genomförs enligt avtalet ska arrangören avhjälpa felet inom skälig tid. Arrangören är dock inte skyldig att avhjälpa felet om det är omöjligt eller om avhjälpandet skulle medföra oproportionerliga kostnader. Om arrangören inte avhjälper felet kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.2 Väsentliga fel
6.2.1 Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska arrangören om möjligt ordna likvärdiga eller minst likvärdiga alternativ utan extra kostnad för resenären. Kan arrangören inte erbjuda detta, får arrangören erbjuda alternativ av lägre kvalitet i förening med skäligt prisavdrag. Resenären får endast avvisa sådana alternativ om dessa inte kan anses vara jämförbara med dem som skulle tillhandahållits enligt avtalet eller om erbjudet prisavdrag inte kan anses vara skäligt.
6.2.2 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.2.3 Vid fel som väsentligen påverkar genomförandet av paketresan och som arrangören inte har avhjälpt inom skälig tid får resenären säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.2.4 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., eller om resenären har sagt upp avtalet enligt 6.2.3 har resenären rätt till likvärdig hemtransport utan onödigt dröjsmål och utan extra kostnad om paketresan innefattar transport och resenären befinner sig på resmålet.
7. PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND
7.1 Prisavdrag utgår inte om arrangören kan visa att felet beror på resenären.
7.2 Resenären har inte rätt till skadestånd om arrangören visar att felet beror på resenären eller på tredje part som saknar anknytning till tillhandahållandet av resetjänster som ingår i paketresan, eller om felet beror på oundvikliga och extraordinära händelser.
7.3 Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som arrangören har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.
7.4 Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte om arrangören visar att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och resenären inom en i avtalet angiven tid skriftligen underrättas om att resan ställts in.
Meddelande om att en resa ställs in ska lämnas senast
- 20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar
- 7 dagar före avresa om resan varar mellan 2 och 6 dagar
- 48 timmar innan avresa om resan varar kortare än 2 dagar
7.5 Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, personskada och sakskada. Resenären är skyldig att i möjligaste mån begränsa skadan.
7.6 Om inte annan begränsning följer av paketreselagen eller annan tvingande lagstiftning är arrangörens ansvar för skada begränsad till tre gånger paketresans pris. Denna begränsning gäller dock inte vid personskada eller vid skada som orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet.
8. REKLAMATION
8.1 Resenären får endast åberopa fel i de avtalade tjänsterna om denne inom skälig tid efter det att denne märkt eller bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet. Detta ska ske snarast och om möjligt på resmålet. Vid fastställande av eventuellt prisavdrag eller ersättning för skador beaktas den tidpunkt då resenären reklamerat om ett sådant meddelande hade inneburit att arrangören kunde ha avhjälpt felet.
8.2 Utan hinder av punkt 8.1 får resenären åberopa fel om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
9. RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN
9.1 Arrangörens anvisningar
Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt till ersättning eller återbetalning.
9.2 Resenärens ansvar för skada
Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.
9.3 Resenärens ansvar för formaliteter
9.3.1 Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring.
9.3.2 Resenären ska för samtliga i paketresan ingående transporttjänster ha avslutat check-in i enlighet med resplan eller annan anvisning från arrangören eller transportören.
9.3.3 Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport till följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.
9.3.4 Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.
9.4 Avvikande från arrangemanget
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.
10. ARRANGÖRENS SKYLDIGHET ATT TILLHANDAHÅLLA ASSISTANS
Om resenären befinner sig i svårigheter under resan är arrangören skyldig att utan onödigt dröjsmål ge lämplig hjälp. Sådan hjälp kan till exempel vara information om hälso- och sjukvårdstjänster, lokala myndigheter och konsulärt stöd. Arrangören har rätt att ta ut en skälig avgift för sådan hjälp om situationen orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet från resenärens sida.
11. TVISTLÖSNING
Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden eller av allmän domstol. En tvist kan även prövas via EU-kommissionens onlineplattform: http://ec.europa.eu/odr.
SÄRSKILDA VILLKOR
Villkoren nedan kompletterar de allmänna resevillkoren.
Anmälan till resan och betalning
Resorna bokas via vår anmälningsblankett. En bekräftelse skickas med e-post till den adress du uppgett. Du kan anmäla intresse för en resa genom att använda blanketten på vår hemsida, men en giltig bokning görs via blanketten du får av oss där du anger namn, passinfo osv. Det är viktigt att ange namn exakt som det stavas i den maskinläsbara delen av passet. Avtalet mellan Experience Transylvania och dig som resenär är bindande när du skriftligen erhållit en bokningsbekräftelse och betalat bokningssavgiften.
Betalning av anmälningsavgiften, 3000 kr om annat inte anges, ska göras inom 10 dagar till bankgiro 837-7434 eller via Swish. Betalning med kort kan göras i vår butik. Invänta alltid faktura från oss för att göra betalningen.
Litteraturtips, praktisk information inför resan och slutfaktura skickar vi enbart via e-post. Avreseinformation och resehandlingar skickas ca 10 dagar innan avresa. Vi kan vid behov skicka dessa även via vanlig post, men detta kan ta lång tid och vi försöker undvika att skriva ut och använda pappersdokument när det inte är nödvändigt av miljöskäl.
Slutbetalning ska vara Experience Transylvania tillhanda senast 30-60 dagar innan avresa,, beroende på resmål och villkor hos våra samarbetspartners. Dessa villkor meddelas vid bokning.
Det är din skyldighet som resenär att meddela våra medarbetare om du byter kontaktuppgifter, så att vi kan nå dig och ge dig rätt information i tid. Merkostnader för eventuell namnändring eller ombokning efter att avtalet blivit bindande debiteras resenären.
Avbokning av resan
Avbeställning av resan ska göras omedelbart, skriftligt, till info@transylvania.se, så snart hinder för resan uppkommer.
Om du avbeställningsförsäkring med ditt försäkringsbolag så gör du en skadeanmälan hos det försäkringsbolag eller kortföretag som handhar din avbeställningsförsäkring och eventuell återbetalning regleras mellan dig och försäkringsbolaget enligt deras försäkringsvillkor.
Anmälningsavgiften är ej återbetalningsbar efter 10 dagar efter betalning (öppet köp-principen).
Vid avbokning 60 dagar innan avresa eller senare är avbokningskostnaden hela resans pris.
Om andra villkor anges i resebeskrivningen är det dessa som gäller.
Avbeställningsskydd
Avbeställningsskydd erbjuds inte av vårt reseföretag. Vi rekommenderar att du tecknar ett utökat reseskydd i din hemförsäkring eller via försäkringsbolagen vi nämnde ovan, så att även avbeställningsskydd ingår.
Reseförsäkring
Det är ditt ansvar att se till att du har en fullgod reseförsäkring för hela resan. Se över ditt försäkringsskydd och förvissa dig om att du har en heltäckande reseförsäkring som omfattar sjuk- och olycksfall samt hemtransport.
Det är av yttersta vikt att ha en ordentlig reseförsäkring som täcker alla tänkbara behov vid bokningens tidpunkt. Tänk på att er hemförsäkring kan ofta behöva kompletteras. Vi rekommenderar att ni kontaktar
Europeiska ERV Reseförsäkring eller
Gouda Reseförsäkring för att säkerställa att ni har en komplett reseförsäkring.
Minsta antal deltagare
Om inte minsta antal deltagare som uppges i resebeskrivningen uppnås, har Experience Transylvania rätt att ställa in resan. Vi gör alltid vårt bästa dock för att om möjligt ändå genomföra resan, men detta medför ofta kostnadsbesparingar på vissa aktiviteter eller eventuella pristillägg. Blir pristillägget mer än 10% av resans pris har du som resenär rätt att boka av resan och få tillbaka hela den summa du betalat till oss. Vi återbetalar dock inte andra kostnader som kan ha uppstått för dig med anledning av resan, som till exempel anslutningsflyg, tåg, kostnader med djurpensionat osv. Det finns också möjlighet att byta resa eller avgång utan avbokningskostnad. Vi meddelar i god tid om resan ställs in och absolut senast 30 dagar innan avresa. Ställs resan in på grund av resebolagets beslut, återbetalas hela den summa du betalat till Experience Transylvania för resan. Om antalet sjunker under 10 personer, ställer vi ut individuella flygbiljetter. Dessa betalas samtidigt som de bokas, vilket innebär att vi kommer att behöva ta betalt för dessa direkt via Swish. Detta belopp dras av vid slutbetalning.
Pass och visum
Pass krävs på alla våra resor. Det är ditt ansvar som resenär att ha ett helt pass med ett par tomma sidor. Passet ska vara giltigt minst 6 månader efter hemkomsten.
Till våra vanliga resmål krävs inte visum.
Om visum krävs på något särskilt resmål är det ditt ansvar att ordna det, men vi kan bistå med vägledning.
Våra pass- och visuminstruktioner gäller svenska medborgare. Har du annan nationalitet eller dubbelt medborgarskap kan andra regler gälla. Vi hänvisar alltid dock till respektive lands ambassad för den mest uppdaterade informationen.
Anslutande förbindelser
Kontrollera alltid med oss innan du bokar en egen anslutningsflyg, tåg eller buss. Du ska alltid boka återbetalningsbara eller ändringsbara biljetter för anslutande förbindelser. Vårt företag ersätter inte avbokningskostnader för egna bokade anslutningsförbindelser som beror på ändrade flygtider gjorda av flygbolaget eller om resan ställs in på grund av för få deltagare.
Överlåtelse av resa
Det är tillåtet att överlåta en plats på en bokad paketresa förutsatt att den som övertar platsen uppfyller kraven för resan. Om flygbiljetter redan är utställda kan dessa inte överlåtas eller återbetalas.
Reklamation
Är du inte nöjd, är du skyldig att påtala det direkt på plats till vår färdledare och därefter även till oss på kontoret, för att vi ska ha möjlighet att korrigera felet.
Reservation för tryckfel
Experience Transylvania förbehåller sig rätten att innan avtal träffats med resenären, vidta ändringar av uppgifter i informationsmaterial och på hemsidan om resan. Därefter, ifall vi är tvungna att göra ändringar i reseprogram så meddelar vi detta i god tid.
Resans förutsättningar
Som resenärer i nya kulturer är ödmjukhet vår kompass. Vi förstår att vi ofta möter människor för vilka utländska besökare inte är vardag. För att skapa positiva möten och undvika onödiga missförstånd, väljer vi aktivt att anpassa oss till lokala seder och bruk. Denna respektfulla inställning genomsyrar allt – från vårt sätt att klä oss till sådana självklara saker som att inte skräpa ner, röka, dricka alkohol på ett okontrollerat sätt, särskilt inte i närheten av matlagning, och att avstå från att fotografera i olämpliga situationer eller om vi märker att vissa personer inte vill bli fotograferade.
Inför din resa får du skriftlig information om de lokala sedvänjorna, och under resans gång kommer vår erfarna färdledare att ge ytterligare vägledning. Vissa av våra äventyr ställer krav på din fysiska kondition, och det är viktigt att du själv säkerställer att du har de förutsättningar som krävs för att fullt ut kunna njuta av upplevelsen. Vi följer alltid de lokala myndigheternas rekommendationer och regler i det land vi besöker.
Som arrangör vill vi tydligt kommunicera att vi inte kan ta ekonomiskt ansvar för händelser som ligger utanför vår kontroll och som definieras som force majeure.
Våra resor handlar om mer än att bara se platser; de handlar om möten. Vi har unika möjligheter att bli inbjudna till människors hem, att lyssna till deras berättelser och dela våra egna. Denna autenticitet innebär också att oförutsedda händelser kan inträffa. Sjukdom, flytt eller andra personliga omständigheter kan göra att planerade besök behöver ställas in. Likaså kan yttre faktorer som väder, myndighetsbeslut, ändrade flygtider eller annat som vi inte kan påverka leda till justeringar i boende eller resrutt. I sådana situationer är vårt mål alltid att hitta en likvärdig lösning.
Genom att resa med Experience Transylvania accepterar du dessa förutsättningar, med vetskapen om att vi ständigt följer utvecklingen på våra destinationer och kontinuerligt arbetar med att förbättra och fördjupa våra resor. Om det sker förändringar i din specifika resplan, kommer du att informeras om detta i god tid.